Er gaan veel, soms wilde, verhalen de ronde over keramische coatings (glascoatings). Dit schept verwachtingen die niet waargemaakt kunnen en zullen worden. Wat resulteert in negatieve ervaringen en een negatief beeld over keramische coatings. Er worden enorm veel en allerlei soorten coatings aangeboden. De meest gehoord zijn de keramische coatings. In de volksmond beter bekend als “glascoatings”. De professionele keramische coatings zijn superieur in de hele coating markt. Niet verwonderlijk, maar zeer onterecht dat een op teflon en/of harsen gebaseerde coating door de verkoper ook vaak glascoating wordt genoemd. Dit blog artikel is bedoeld om de misverstanden over specifiek de keramische coatings op te helderen. Hieronder de 6 belangrijkste misverstanden.

1. Een keramische coating is krasbestendig.

Er zijn filmpjes waarin met sleutels en aanstekers over de coating wordt gekrast om aan te tonen dat de keramische coating krasbestendig is. In werkelijkheid is een keramische coating niet krasbestendig, maar kraswerend. Een waterdicht horloge is waterwerend tot op een bepaald niveau, afhankelijk van de kwaliteit van dit aspect. Onder de douche houdt een waterdicht horloge zich prima, maar duiken met het horloge levert mogelijk problemen op. Hetzelfde geldt voor een keramische coating. Als je de juiste veilige wasprocedures volgt, helpt de keramische coating enorm in het voorkomen van krasjes en swirls. Ook tot op een bepaald niveau, afhankelijk van de kwaliteit van de keramische coating. Je auto wassen met een schuurspons of over de lak krassen met een sleutelbos, levert ondanks de keramische coating wel degelik problemen op.

1.1 Hoe helpt een keramische coating krassen voorkomen?

Een kwalitatief hoogwaardige keramische coating maakt een wereld van verschil in het als nieuw en krasvrij houden van de lak (en voorkomt veel andere lakdefecten). Hieronder drie samenwerkende kenmerken die de kans op krassen minimaliseren. Waarvoor geldt dat, hoe beter de (samenstelling van de) keramische coating is, hoe beter het krassen helpt voorkomen. Er zijn daarmee grote kwaliteitsverschillen tussen (keramische) coatings.

  • Een keramische coating is vuilafstotend
    Bij het wassen van een auto wordt vuil meestal over de lak heen en weer ‘getrokken’. En dikwijls moet er extra druk worden gezet om vuil te kunnen verwijderen. Zeker bij sterk aangehecht vuil. Dit alles geeft een schurend effect en zorgt onherroepelijk voor (was)krassen in de lak. Als vuil zich niet meer kan hechten aan de lak, wordt de kans hierop flink beperkt. Zeker wanneer je de juiste wasprocedures volgt.
  • Een keramische coating is waterafstotend
    Zeepsop voor het wassen van de auto heeft verschillende functies. Waaronder het vormen van een beschermende laag tussen de washandschoen en de lak. Het werkt als een soort glijmiddel als je de washandschoen over de lak laat glijden. Door het sterk waterafstotende effect van de keramische coating wordt dit effect versterkt, waardoor de kans op (was)krassen nog eens wordt verminderd.
  • Een keramische coating is hard
    Hoe beter de samenstelling en hoe hoger het SiO2 gehalte (siliciumdioxide of silica), des te harder en duurzamer de keramische coating is. Hoe harder, des te kraswerender de keramische coating is.
    (Voor de wetenschappers onder ons. Macroscopische hardheid wordt over het algemeen gekenmerkt door sterke intermoleculaire bindingen, maar het gedrag van vaste materialen onder druk is veel complexer. Hardheid is sterk afhankelijk van vervormbaarheid, elastische stijfheid, rek, sterkte, taaiheid, visco-elasticiteit en viscositeit.)

2. Met een keramische coating hoef je je auto niet meer te onderhouden.

Een keramische coating beschermd de lak tegen schadelijke invloeden en helpt de auto in optimale STAAT te houden. Te vergelijken met bijvoorbeeld de bescherming van een houten vloer met een goede olie. Goede zorg voor en onderhoud van de vloer door impactvolle vervuiling meteen te verwijderen (wijn, vet, etc.), regelmatig te stofzuigen/dweilen en periodiek onderhoud door de leverancier uit te laten voeren, blijft belangrijk om de vloer zo lang mogelijk als nieuw te houden. Met een keramische coating op de lak is dit niet anders, ondanks dat de beschermende kwaliteiten van een keramische coating bijzonder goed zijn. Het blijft belangrijk zaken als vogelpoep meteen te verwijderen, de auto regelmatig te wassen en periodiek onderhoud uit te laten voeren door een professionele detailer. Groot voordeel is wel dat een keramische coating het onderhoud wel erg makkelijk en snel maakt.

3. Een keramische coating beschermd tegen steenslag.

Alle beetjes helpen, maar een keramische coating beschermd niet tegen steenslag. Een keramische coating is niet dik en flexibel genoeg om de impact van een steentje bij hoge snelheid op te vangen. Er zijn drie effectieve manieren om steenslag te voorkomen.

  • Goed afstand houden van je voorganger
    De meeste steenslag ontstaat door te weinig afstand te houden van je voorganger. Het voorkomt steenslag niet volledig, maar met voldoende afstand neemt de kans op steenslag wel aanzienlijk af.
  • Aan laten brengen van kwalitatief hoogwaardige Paint Protection Film (PPF)
    Ofwel, transparante folie die specifiek ontwikkelt is om de impact van een steentje bij hoge snelheid op te vangen. Dit is een bijzonder effectieve oplossing die tegen meer dan alleen steenslag bescherming biedt, maar kent ook nadelen.

    • Veel duurder dan een keramische coating
      Een auto compleet laten voorzien van PPF is erg kostbaar. Gaat het specifiek om bescherming van de voorkant tegen steenslag, dan volstaat het aanbrengen van PPF alleen aan de voorkant van de auto (voorbumper, motorkap, spiegelkappen). Dit scheelt aanzienlijk in de prijs.
    • Het goed, duurzaam en onzichtbaar aanbrengen van PPF is erg specialistisch werk
      Het lijkt eenvoudiger dan het is, want we komen dikwijls auto’s met PPF tegen wat niet goed en niet mooi is aangebracht. Randen die zichtbaar zijn, beschadigingen aan de lak door het snijden van de folie, scheef aangebracht, lucht onder de folie, troep onder de folie, slecht voorbewerkte lak, etc. Wij werken hierom samen met een gespecialiseerd bedrijf dat tientallen jaren ervaring heeft met het aanbrengen van PPF (en wraps) en bewezen kwaliteit levert. Wij bereiden de lak voor, onze partner brengt de PPF aan.
    • PPF kan vergelen
      PPF kan vergelen door UV straling in zonlicht. Dit heeft een grote invloed op de uitstraling van de auto. De enige oplossing is dan het verwijderen van de PPF en eventueel opnieuw aan laten brengen. De vergeling kan voorkomen worden door na het aanbrengen van de PPF een speciale keramische topcoating aan te laten brengen. Deze keramische coating houdt UV tegen waardoor PPF niet meer kan vergelen.
    • PPF heeft geen zelfreinigende eigenschappen
      Een keramische coating stoot water en vuil af en zorgt ervoor dat vuil zich niet kan hechten. Deze eigenschappen heeft PPF niet, waardoor het steeds moeilijker is de auto te reinigen en over een lange periode als nieuw te houden. Ook hiervoor is daarom het advies een keramische topcoating aan te laten brengen na het aanbrengen van PPF. Je auto is op deze manier het meest optimaal beschermd, erg eenvoudig te onderhouden en voor jaren als nieuw te houden.

4. Op een hagelnieuwe auto kan meteen een keramische coating worden aangebracht.

Je zou het verwachten, maar toch is het niet zo. Helaas worden de meeste nieuwe auto’s aan de klant afgeleverd met een al in meer of mindere mate gehavende lak. Hologrammen door verkeerd polijsten en was- en schuurkrassen komen het meeste voor. Maar ook slecht gerepareerde schades. Zeker 30% van de nieuwe auto’s hebben voor aflevering al eens schade gehad. Van een kleine kras tot serieuze schades. Meestal veroorzaakt door transport en opslag van de auto’s. Autobedrijven besteden zo weinig mogelijk tijd en geld aan het goed laten repareren van deze schades, waardoor de reparaties met name bij daglicht buiten zichtbaar zijn. In sommige gevallen leveren deze reparaties op termijn nog serieuze problemen met de lak op.

Nieuwe auto’s staan ook vaak op voorraad bij de distributeur en/of bij de dealerbedrijven. Meestal buiten, maar in alle gevallen houdt het houden van een voorraad meestal in dat de auto’s meer dan eens gewassen zijn. En dan meestal in een wasstraat of op andere manieren die veel impact hebben op de STAAT van de lak. Met (was)krassen tot gevolg. Dit geldt voor alle automerken, van Nissan en Volkswagen tot Ferrari en Aston Martin. De lak van de auto zal altijd goed geinspecteerd en voorbereid moeten worden voordat een keramische coating aangebracht kan worden. Dit is belangrijk voor het resultaat, maar ook noodzakelijk om een coating goed en duurzaam aan te kunnen brengen.

5. Iedereen kan zelf een keramische coating aanbrengen.

Duurzame en kwalitatief hoogwaardige keramische coatings, mogen alleen door getrainde en gecertificeerde professionals worden aangeschaft en aangebracht. De reden hiervoor is dat de beoogde en beloofde kwaliteit en duurzaamheid alleen haalbaar is wanneer de coating volgens strikte richtlijnen wordt aangebracht. Daarvoor is gedegen kennis en kunde van de coating en de verwerking nodig. Maar zeker zo belangrijk is het niveau waarop de detailer in STAAT is de auto perfect voor te bereiden op het aanbrengen van de coating. Evenals de eisen die worden gesteld aan de omgeving, ruimte en het klimaat waarin de coating wordt aangebracht. De kans op problemen is groot en zeer reëel wanneer een detailer (deels) niet aan de hoge eisen kan voldoen. Voorbeelden zijn problemen met de coating zelf, met het eindresultaat en zelfs met de lak van de auto. Dit kan zowel de detailer, als de klant en het merk duur komen te staan. Het vertrouwen in de coating en de detailer wordt door het merk naast de certificering onderstreept met (meerjarige) garanties op deze coatings.

De meeste merken bieden naast deze professionele coatings ook ‘mildere’ coatings aan die beschikbaar zijn voor iedereen. Hoewel een enkeling nog best een goede kwaliteit levert, kan de kwaliteit en duurzaamheid hiervan niet worden gegarandeerd en is de kwaliteit en duurzaamheid niet vergelijkbaar met een professionele coating. Het zelf aanbrengen van een consumenten coating kan een goed idee lijken, maar is in de praktijk meestal geen goed idee. Het goed voorbereiden van de lak en het aanbrengen van de coating kan nog steeds een grote uitdaging zijn. Zeker wanneer je niet beschikt over de juiste kennis, machines en middelen, naast een schone en stofvrije omgeving met de juiste verlichting. Op het internet ziet het er vaak een stuk makkelijker uit dan het in de praktijk is.

Daarentegen kan het wel een goed idee zijn een dergelijke coating door een professionele en gecertificeerde detailer aan te laten brengen. Deze detailer heeft ook kennis van met welke consumenten coating de beoogde kwaliteit behaald kan worden en het kan aardig wat geld besparen ten opzichte van een professionele coating.

6. Een keramisch gecoate auto hoef je alleen nog maar af te spuiten om schoon te maken.

Misschien als je auto alleen een beetje stoffig is en je de auto na het schoonspuiten droogt met lucht. Maar wassen volgens een veilige procedure blijft nodig. Met een keramische coating wordt het allemaal wel een stuk eenvoudiger, gaat het veel sneller en met keer op keer weer een schitterend resultaat.

Het grove vuil spuit je in de eerste stap(pen) van de auto af. Eventueel met foam als de tweede stap. Daarna is het nodig het fijne vuil van de lak af te tillen als het ware. Je gebruikt daarvoor een washandschoen met voldoende microfiber en in de juiste samenstelling. De washandschoen neemt het fijne vuil in zich op en spoel je uit in een spoelemmer. Zou je nu alleen met water wassen, dus zonder sop, dan is er niet genoeg smering tussen de lak en de washandschoen. Die smering werkt als een barriere voor het krasvrij houden van de lak. Dit is dus een belangrijke functie van de shampoo. Daarnaast gebruik je een specifieke shampoo voor keramische coatings. Deze shampoo zorgt ervoor dat de zelfreinigende, water- en vuilafstotende eigenschappen van de coating zo lang mogelijk in tact blijven en niet worden aangetast. Een shampoo is dus ook belangrijk voor de duurzaamheid van de coating.